Thursday, July 19, 2007

Pressure...

Baru-baru nih kita orang ada reunion sekolah. Semua hot-hot mama yang datang... tapi yang paling best aku teringat kat sorang class mate aku nih... Rosadah... hmmmm...
Cam biasa kalau kenangan silam .. lampu jadi kelam dan iringan muzik romantik... suara bergaung sikit.... ada asap-asap mengaburi mata...

Masa tuh aku ingat lagi aku dalam tingakatan 5.. errmmm...5A1... seperti biasa setiap pagi kecuali hari Isnin kita orang akan beratur sementara nak tunggu masuk kelas... beratur kat luar kelas ... Monday morning jer kena beratur kat padang perhimpunan atau dalam dewan dan nyanyi lagu negara ku, lagu negeri and lagu sekolah... (aku rasa aku ingat lagi kot.. nanti aku masukkan dalam Youtube)

Tetiba aku tengok Rosadah tak macam biasa... yup... Rosadah... dia merupakan pelajar biasa.. tak de bezanya antara kami...tapi dia memang tak berkawan dengan sesapa... dia suka bersendiri....hari tuh lain, dia tak macam biasa ....dia cam lain dari yang lain ... pelik... kali nih dia memang tak macam dia ... walaupun seperti hari-hari lain dia akan pegang buku dan baca kat tepi korodor tapi hari nih lain...aku tengok kaki dia cam tak boleh berenti.. dia goyang kaki dia... cam mana hek nak explain... di henjutkan kaki dia... tapi kali nih makin laju... bergoyang abih badan-badan... pelik... kenapa nih..

Ermmm selaku KETUA TINGKATAN (ehem) aku kena amik tahu... heheh kelakar laarr pulak.. selama 5 tahun aku kat MGHS lebih kurang 4 tahun aku jadi ketua tingkatan... every year hak untuk memilih siapa ketua tingkatan dan penolong diberikan kepada anggota-anggota kelas dan majority akan memilih aku (ehem lagi). Kenapa aku... well you know me... pengikut ramai.. rasa kalau aku jadi pengganti ayah pin mesti ramai pengikut jugak... Hheheh...sebenarnya semua ketua-ketua tingkatan yang dipilih merupakan mereka yang paling sporting ngan bebudak kelas dan yang cikgu tak berapa sayang.. banyak kali jugak aku kena panggil dengan guru disiplin sebab tak jaga bebudak aku...

"Awak selaku Ketua tingkatan sepatutnya awak yang jaga kelas nih.. ini tidak awak pulak yang buat bising.. merayau ... berjoget... dah berapa banyak complain pasal kelas awak nih.. awak tahu tak.. awak langsung tak menjalankan tanggung jawab awak ... " kata cikgu Rohana.. aku ingat lagi ... aku tunduk jer kengkonon insaf...

Dengan cikgu kouseling pun kena jugak...."Awak telah dipilih untuk menjadi ketua.. sepatutnya awak lagi bagus dari mereka .. bukan cam nih perangai awak.. awak sepatutnya menjadi contoh yang lain-lain..." arghh... tension gak... hmmmm... apa aku pedulik....

"Tapi ... bukan saya yang nak jadi Monitor cikgu, dia orang yang pilih saya cikgu...." jawab aku cuba melawan...

Oooopss.. melalut... nanti aku cerita pasal aku kat sekolah plaks... haru... sekolah... zaman paling aku tak boleh lupakan... macam-macam...

Hari tuh errrmmm Rosadah lain sangat, hari nih dia kuat sengih...senyum dan ketawa sorang-sorang.. sambil goyang kaki... dia sengih lagi dan pandang jerr orang kat sekeliling dia... yang aku kelakarnya...masa beratur ... dia tak mengadap depan dia adap belakang... aiii... nih kes pelik nih...buang tebiat apa budak nih... detik hati aku...pas tuh aku tengok dia ludah.. mula-mula setepek... cam tahi bintang pas tuh banyak... preet...tui tui..tui... tui... tui... kembang tekak aku...

Aku ingatkan sehari dua jer dia cam tuh... nih dah masuk seminggu... baju dia pun dah naik kepam... hapak... tudung... jangan kata aaa... berkeromot tak gosok... dia selamba jer pakai senget-senget pulak tuh... kesian dia...

Minggu seterusnya dia lagi teruk... dia start cakap sengsorang... kali nih makin kuat, mulut dia tak lepas dengan perkataan yang kurang baik di dengar.. babi... celaka... sial... dan mencarut-carut yang bukan-bukan p**** mak ko... banyak kali jugak aku kena bila setiap kali aku cuba tegur dia... kesian dia...

Bebudak lain pelik... datang tanya aku.. aku nak buat apa... aku pun takut jugek.. ada satu hari tuh sedang kita orang duduk duduk tunggu cikgu kelas masuk tetiba dia gi depan .. laju... nampak macam marah...dia jalan sambil hentak kaki dengan kuat...menonong...kita orang senyap... takut.. aku takut dia mengamuk jer.. habis aa... kali nih.. dalam kotak fikiran aku, aku dah plam.. kalau dia mengamuk aku akan.... akan lari ikut pintu belakang... tetiba dia berenti kat depan papan hitan tuh...dia amik pemadam papan hitam.. abis aa kali nih... rupanya dia nak padam papan hitam... fuhhh... berpeluh jugek kita orang dibuatnya..... semua sengih dan ada yang gelak kuat... "babi..." dia marah...kita orang biar kan aja...dia sengih jer ... ngeri...

Dia memang duduk belakang sekali. Tak campur orang. Sambil duduk kaki dia goyang lagi... ludah lagi... kali nih aku macam dah comfirm kalau dia tak buang tebiat memang ada mana-mana srew dia dah lose atau dah tercabut ... perubahan dengan dia memang betul-betul secara tiba-tiba... asal hek...

Termenung aku duk pikir pasal dia... tetiba...piunggggg... pemadam papan hitam (duster) aku nampak terbang ke arah depan.. weh.. cam dia dah mengamuk... larr.. semua senyap... aku cuba beranikan diri aku pandang... dia marah.. "Apa pandang-pandang..." aku cepat-cepat buat-buat pandang tempat lain.. aku takut... kawan-kawan lain pun takut jugek...

Kali nih dia turunkan semua lukisan yang tegantung kat belakang... pas tuh dia tampal thumb tacs (paku payung) pas tuh dia cabut pulak. Dia tampal balik... pastuh dia baling kat merata-rata... pagi-pagi kalau nak masuk kelas atau after lunch hour semua kena tengok kasut masing-masing takut-takut terpijak thunb tacs tuh.. sakit siut...dia baling lagi...kali nih sengaja bagi kena kat orang... pastuh dia kutip balik... heheh... kengkadang hangin jugak ngan dia... kengkadang kelakar.. tapi kekadang kesian...

Dia suka lekat paku payung tuh kat selipar dia banyak gila... dia tanya budak sebelah dia "Hei.. cantik tak..." budak tuh angguk... "babi... " dia marah pulak ...

Ada lebih kurang 2 bulan dia cam tuh... cikgu-cikgu kelas yang nak mengajar pun tak boleh nak buat apa... kalau cikgu tanya habis semua di makinya... habis dicarutnya... sampai cikgupun takut... ada cikgu yang ponteng ngajar sebab takut nak masuk kelas kita orang...

Pernah sekali dia keluar sekolah dan jalan pergi dan kemudian balik sejauh 2 - 3 batu...
kesian dia...tapi aku takut...

Banyak kali aku cuba beranikan diri aku untuk bercakap dengan dia tapi aku tak mampu... Sekali nih aku cuba cakap ngan dia... fuhhh... dia okey jer... cuma kaki dia... goyang .....
"Ko kenapa Sa'dah" tanya aku... "ko sakit ker... ker atau ko kenapa... kita orang semua sayang kat ko, kita orang semua kesian kat ko... ko cerita aaa... kenapa ko boleh jadi cam nih???" tanya aku...
"Aku nak masuk U cam abang aku... tuh larr pasal aku kena baca buku.. " sambil bukak buku dia ... dari kesian tadi timbul rasa geli hati.. tengok tabiat dia... lepas sebulan semua cam dah tak berapa takut cuma timbul rasa kelakar tengok perangai dia... dia dah start boleh bercakap ngan budak-budak nih... budak-budak nih plak start mengarut...tanya perkara-perkara karut kat dia...

" Lin, Lin .." dia panggil kawan aku yang duduk depan dia tuh... "tengok nih.. "

"Eh ... kenapa kau tulis atas tangan tak elok tau... " jawab Lin yang merupakan pengawas sekolah dan sumber pengetahuan kita orang... kekalau sport check dia larr yang akan tolong bagi tahu atau tolong lepaskan... (thanks Lintoad)

"Ni nama aku... BOOO... "

"Bukan.. nama ko Rosadah... bukan Booo "

"Yea nama aku BOOO... semua orang panggil aku Booo... "

Pas tuh dia tanya pulak "Betulker nama aku BOOO... " kita orang senyap... sedih campur kelakar...

Lepas tiga bulan dia berperangai teruk dan dah tak terkawal lagi, our cikgu decided to sent her ke hospital. Kami rasa dia di tahan kat situ... sampai lepas SPM aku tak tahu dan tak dengar apa-apa berita pasal dia... kesian... hasrat nak masuk Universiti terkubur jeerr aku rasa... tapi tak tahu larr pulak kalu dia ok dan amik SPM untuk tahun yg berikutnya pulak...

Aku dengar punca dia jadi cam tuh sebab dia betul-betul being presured by her abang... abang dia nak dia masuk Universiti so.. dia dengan bertungkus lumusnya terpaksa belajar kuat-kuat supaya boleh dapat masuk University.... kesian.... nasib baik aku tak cam tuh... belajar tetap main-main... Alhamdulliah dapat jugek masuk University... dan nasib baik boleh grad....

Sorang pun tak tahu pasal dia.. sampai laa nih ...kain baju dia pun one of her dorm mate tolong kemaskan dan cikgu hantar balik rumah dia... lepas tuh senyap...

Dan kali terakhir aku nampak dia dalam tahun lepas... dalam LRT nak balik Bukit Jalil... dia jauh.. nampak macam dia aku rasa macam betul tapi mungkin jugak pelanduk dua serupa... aku takut nak tegur first takut kot-kot bukan dia second takut kena maki...

Kalau betul dia maknanya dia dah sihat sebab....kaki dia tak goyang lagi....

No comments: