Saturday, July 14, 2007

"Raja Azlan," kata ayah.
Yang lain semua angguk tanda setuju...
"Suka hati abang laaa... adik ikut jer," jawab emak lesu... 'Adik' panggilan manja ayah kat emak...
Semua dah sepakat baby yang bakal lahir nanti akan dinamakan dengan Azlan... yup Raja Azlan
Emak hanya mampu memandang dengan lesu... kata emak anak yang dikandung kali nih laarr yang banyak menguji kesabarannya. Emak langsung tak boleh menjamah nasi selama 9 bulan ... setiap hari sebelum ke tempat kerja ayah akan bancuhkan emak air horlick dan hidangkan sepiring roti Sun Shine, jenama roti 30 tahun dulu. Itu aja bekal yang boleh di suap masuk ke perut... selebihnya akan keluar balik. Apabila kandungan semakin membesar, setiap waktu maghrib emak akan pengsan... kata doctor tak cukup tenaga... kesian emak... banyak complication yang perlu dihadapinya... namun kesabaran seorang ibu dan betapa rasa sayangnya emak terhadap baby yang dikandungnya itu, dia tetap tabah menghadapinya. Ayah pulak sentiasa tak senang hati ditempat kerja.. fikiran ayah menerawang ke rumah.. takut kalau-kalau terjadi apa-apa dengan emak dan baby...
Kata emak baby nih di lahirkan atas permintaan abang aku yang nombor lima... dia nak sangat ada adik... mak kata tiap hari dia mesti nangis-nagis bila tengok orang lain ada adik... nih menjadi satu tamparan ... dugaan.. atau paling tepat cabaran... buat emak dan ayah..kesian punya pasal maka mak dan ayah akupun terpaksa laarrr bertungkus-lumus...
Jeng jeng ... at last after 7 years.. jadik.... yes berjaya jugak akhirnya... "YEAAHOOO... " ayah melaung suka (dalam hati jerr laarrr...takut malu ngan anak-anak dia )
Petang itu emak dah rasa sakit-sakit... masa tuh semua orang tengah sibuk-sibuk untuk persiapan hari raya haji esok... dah tiba masanya laarr ni ...ayah cepat-cepat mintak tolong neighbour untuk bawa emak kehospital... ye larr waktu tuh ayah belum mampu memiliki kereta.. hanya ada vespa merah yang bagi aku cukup power... vrrooomm
Contraction semakin kuat... mak dah.. tak tahan lagi...tepat jam 9:15 lahir laarr seorang bayi comel (ehem) ke muka bumi nih...
"Anak puan perempuan ye... " sambil tujukkan benda tuut (censored).. untuk confirmkan kat mak. Mak angguk.. memang sah pompuan...
Perempuan ... perempuan ... hooray ...detik hati emak ... Alhamdullilah... semua sihat... Mak teringat kat china kedai Sei sei Wah..
"Haiya... gua lasa lu punya anak ini pelempuan aa... jangan buang aaa... ini budak.. manyak ong punya..." kata china kapir tuh... laarr sapa pulak nak buang... tapi memang haram mak aku tak percaya... dia pulak pandai-pandai tengok pompuan ker lelaki... suka hati ko jer...
Sementara ayah pulak sedang risau di luar, dah lama emak kat dalam tapi tak keluar-keluar...
Emak diberi layanan istimewa oleh doctor dan nurse. Emak pun pelik...Lepas diberi minum susu baru emak keluar... baru mak tahu kenapa.. first class bib... patut aaa... siap bagi air melo kat mak... korang ingat kalau wad class ketiga dapat air milo... cettt... jangan harap... gomen leerrr katakan... discriminasi betul...baru tahu betapa sayangnya ayah kat mak sanggup bergolok bergadai untuk emak dan baby yang bakal lahir...
Tapi cam mana nih... nama baby tuh ... fikiran ayah ligat.. seligat kipas kat ceiling ... Nih yang malas nih... plan lain lain pulak yang dapat...
"Errmmm kalau perempuan kita namakan Azlina jer laarrr ... RAJA AZLINA RAJA MAJID...." ayah tersengih jer... yang lain angguk jer larr... sapa yang berani bantah.. silap-silap berterabur gigi kena penampor ngan ayah...
Errmmm korang ada tak rasa sepatutnya aku dilahirkan sebagai lelaki .... tak tak aku bangga jadi pompuan...

Alaaa... tetibaa aku tak tahu cam mana nak buat ending citer nih...dan nak sambung apa lagik.. rasa cam dah boring.. anyway aku buat penutut dengan ucapan terima kasih.
Ucapan terima kasih ini ditujukan khas buat :
1) Abang aku sebab permintaan ko memang aku hargai... jadik siut...
2) Pada mak dan ayah... terima kasih kerana bersungguh-sunguh mendapatkan aku heheh... korang memang power aaa... yeahaa..
3) Kakak aku ko terpaksa menerima takdir bahawasanya ko bukan lagi anak pompuan tunggal dalam family nih... hahah padan muka ko...
4) Abang-abang lain ... sorry sebab selalu jadi reporter atau perkataan busuknya barua emak dan ayah dan akibatnya korang selalu kena penampor dari ayah (especially abang dik ngan abang Din... nak buat cam mana... tapi padan muka korang sebab korang selalu buli aku)
5) Tak lupa jugek pada China Sei-sei ...
Keseluruhan nya.. aku sebenarnya bangga dengan seluruh keluarga aku... terima kasih sebab tolong jaga aku elok-elok dan alhamdulillah aku sempat besar dan jadi orang laarr jugak...
Ucapan terakhir... I love you all so much mmmuuaaahhh
(Baca skrip perenggan terakhir - ucapan terima kasih macam baca skript artis yang tetiba menang Juara Lagu atau menang Akedemi Fantiasa atau lebih tepat Bintang RTM)
Sekian terima kasih... semoga Allah memberkati kamu semua

P/S :
Cerita diatas telah di beri nafas baru.. banyak fakta-fakta telah ditokok tambah agar lebih dramatik...

No comments: